Wie neemt de

verantwoordelijkheid?

Leestijd: 3 minuten

Videobellen is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Iedereen had op zijn telefoon al een tool waarmee hij of zij eenvoudig even de camera aan of uit kon zetten tijdens het bellen. Videobellen werd in eerste instantie vaker privé dan zakelijk gedaan. Maar sinds we meer thuiswerken door de uitbraak van het coronavirus, is dit ook zakelijk één van de meest gebruikte technische mogelijkheden. Lijntjes worden korter en grenzen vervagen. De toegankelijkheid van informatie, de ontwikkelende technologie en het laagdrempeliger worden van het uiten van je mening of ideeën, dragen daar allemaal aan bij.

“De communicatie van het midden-management is altijd een gefilterde boodschap.”

Zonder filter

In de meeste organisaties is het middenmanagement de schakel tussen het hoger management en de medewerkers met uitvoerende functies. De communicatie van het middenmanagement is altijd een gefilterde boodschap, overgebracht met een eigen interpretatie. Je ziet echter dat technische middelen ervoor  zorgen dat grenzen tussen de verschillende functies vervagen en hiermee lijkt hiërarchie te verdwijnen. Denk bijvoorbeeld aan de online meetings. Zelfs bij de meetings waar honderden mensen inbellen, ervaren deelnemers het als een-op-een contact. Medewerkers horen direct en ongefilterd wat het hoger management te zeggen heeft en ook op vragen kan direct antwoord worden gegeven. Een hogere betrokkenheid en een gevoel van waardering en gehoord worden is het gevolg. En heeft er iemand een goed idee? Dan wordt dat gedeeld en hoeft dat niet via allerlei lagen binnen de organisatie besproken te worden.

Teamvolwassenheid boosten

Wat je steeds vaker ziet, zijn zelfsturende teams waarin het hele team als verantwoordelijk wordt gezien in plaats van de manager of leidinggevende. De mate waarin zo’n zelfsturend team kan opereren zonder inbreng van een leidinggevende, wordt uitgedrukt in teamvolwassenheid. Factoren als ervaring van de teamleden en hoe lang zij al samenwerken spelen hierbij een rol, maar digitale middelen kunnen de volwassenheid boosten. Het gaat hier om tools waardoor goedkeuring van het management overbodig wordt:

  • Zelfservice portals/Beheertool: de medewerker kan via een zelfservice portal software of tooling downloaden die al is goedgekeurd door de organisatie.
  • Applicaties: bijvoorbeeld het aanvragen van de vrije dagen via een app. Deze app controleert of dit mogelijk is en geeft direct akkoord of weigert de aanvraag. Directe afhandeling door de HR-afdeling is dan mogelijk.
  • Kantoorruimtes: in plaats van 40 uur aanwezig te zijn op kantoor, kunnen de ruimtes gebruikt worden als hub om af te spreken wanneer er echt samengewerkt moet worden.

Het gevolg van deze mogelijkheden en de verschuiving naar zelfsturende teams is de verdwijning van het middenmanagement. Toch gebeurt dit nog niet op grote schaal. Bedrijven hebben nog geen (financiële) noodzaak en/of durven het niet aan.

“Digitale middelen kunnen de volwassenheid van een team boosten.”

“Managers moeten vooruitkijken, de cultuur aanpassen en rekening houden met de ervaring die werknemers nu opdoen.”

Niet meer terug naar het oude

Het uitbreken van het coronavirus leidt tot een groot aantal thuiswerkers, met een toename in online meetings als gevolg. Waar eerst tools als Teams en Zoom wel op de laptops waren geïnstalleerd, zijn bedrijven nu ook echt bezig met het uitrollen van het gebruik van deze tools. De verschuiving naar het vervagen van grenzen tussen functies en mogelijk naar zelfsturende teams zal hierdoor versnellen. “Bedrijven zetten goede stappen, maar vaak alleen om deze periode te overbruggen. Je ziet dat managers een gebrek aan controle voelen en willen iedereen weer op kantoor zien zodra het kan. En dat terwijl managers een belangrijke rol spelen om de stappen die gezet zijn vast te houden”, vertelt Martijn Schraven, Sales Consultant Workplace bij Centralpoint. “Als we met z’n allen direct terug naar kantoor gaan, vallen we weer in oude patronen. Managers moeten juist vooruitkijken, de cultuur aanpassen en rekening houden met de ervaring die werknemers nu opdoen.”

Het is een uitgebreid proces om te komen tot een situatie dat grenzen tussen functies verdwijnen, hiërarchie niet meer lijkt te bestaan en de managementfunctie overbodig is. Maar het is een proces dat al begonnen is en dat wordt nu versneld. Juist daarom is het als organisatie belangrijk hier nu op in te spelen en de juiste keuzes te maken.

AUTEURS

Martijn Schraven

Sales Consultant Workplace @ Centralpoint

www.centralpoint.nl

in

Roel Geenen

Managing Parter @ Veldhoen + Company

www.veldhoencompany.com

in

Contact

Benieuwd naar ons unieke dienstenpakket voor een nieuwe werkstrategie en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

The New Work Consultancy wordt mogelijkt gemaakt door:

Contact opnemen

ContactformulierClose

Bedankt voor uw interesse in Centralpoint. Op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur kunt u voor zakelijk IT advies live met een van onze medewerkers chatten of whatsappen. Laat hieronder uw vraag achter dan zorgen wij er voor dat u binnen 1 werkdag een antwoord krijgt.

* u kunt als Consument niet bij ons bestellen. => Lees hier onze privacy- en cookieverklaring