Routines worden
veel te serieus
genomen

Leestijd: 3 minuten

In het huidige werkveld zie je grote verschillen tussen de manieren waarop mensen willen werken. De één houdt het liever bij de oude routines, terwijl de ander juist liever vanuit huis werkt en zelf de uren indeelt. Organisaties worden genoodzaakt flexibiliteit te bieden om aan de verschillende behoeften te voldoen en relevant te blijven in de nabije toekomst. Niemand zit er namelijk op te wachten om de nieuwe V&D te worden. Hoe ga je hier als bedrijf mee om en wat voor invloed heeft de coronacrisis hierop?

“Geef medewerkers meer vrijheid en stuur op output.”

Sturen op output

Om talent aan te trekken en te behouden, is het als organisatie essentieel te kunnen voorzien in de verschillende behoeften. Technologie is hierin tegenwoordig geen beperkende factor meer, de uitdaging ligt bij het meenemen van álle medewerkers. Vaak wordt er door een deel van de medewerkers nog vastgehouden aan routines waar allang afscheid van kon worden genomen.

“Routines worden veel te serieus genomen. Een heleboel routines ontstaan geleidelijk en werken goed, toch is het van belang regelmatig te kijken welke niet functioneel zijn”, aldus Roel Geenen, Managing Partner van Veldhoen + Company. “Je ziet dat bij veel bedrijven technisch gezien al veel mogelijk is, maar het is de vraag of iedereen dit beseft en hier voldoende mee bezig is.”

Om medewerkers daadwerkelijk meer vrijheid te kunnen geven, moeten bedrijven richting een werkcultuur die stuurt op geleverde output in plaats van controleert op het aantal uren aanwezig. Naast het hebben van vertrouwen in de medewerkers is het belangrijk medewerkers serieus te nemen en uit te dagen om anders naar routines te kijken.

Transformeren in plaats van overbruggen

Hoewel de coronacrisis veel kansen en mogelijkheden biedt, benaderen veel bedrijven deze toch als tijdelijk en wordt de periode slechts overbrugt. Terwijl deze situatie – waarin thuiswerken al wordt gefaciliteerd – juist benut moet worden om te transformeren en de cultuur te veranderen.

Waar de één al duidelijke voorkeuren heeft voor het werken waar en wanneer hij of zij maar wil, zit de ander het liefst weer op kantoor zodra het kan. Het is de grootste uitdaging om hen, die vasthouden aan oude routines, mee te krijgen met het innovatieproces en het veranderen van de cultuur. Tijdens deze periode moeten juist zij gestimuleerd worden een beeld te vormen over hoe zij hun werk willen doen. Het maken van bewuste keuzes in de manier van werken krijgt de komende maanden dan ook een enorme impuls.

“Het is het perfecte moment om de werkcultuur te veranderen en door te pakken. Medewerkers ervaren nu hoe het is om meer vrijheid te hebben in de manier van werken, zij krijgen hier nu ideeën en gevoel bij”, vertelt Martijn Schraven, Sales Consultant Workplace bij Centralpoint. “Verander de manier van aansturen structureel en houd de lijn omhoog qua digitalisering vast!”

“Dit is de periode om als organisatie te transformeren en de cultuur te veranderen.”

Het omgaan met het grote verschil tussen de behoeften en wensen van medewerkers, vraagt verandering van organisaties. Alleen het bieden van flexibiliteit en het faciliteren van de juiste technische middelen is niet voldoende. Om niet terug te vallen in de oude routines en gewoontes, moet de werkcultuur veranderen. Dus benut deze periode waarin we ons meer openstellen voor andere manieren van werken.

AUTEURS

Martijn Schraven

Sales Consultant Workplace @ Centralpoint

www.centralpoint.nl

in

Roel Geenen

Managing Parter @ Veldhoen + Company

www.veldhoencompany.com

in

Contact

Benieuwd naar ons unieke dienstenpakket voor een nieuwe werkstrategie en wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem dan contact met ons op.

The New Work Consultancy wordt mogelijkt gemaakt door:

Contact opnemen

ContactformulierClose

Bedankt voor uw interesse in Centralpoint. Op werkdagen tussen 8:30 en 17:30 uur kunt u voor zakelijk IT advies live met een van onze medewerkers chatten of whatsappen. Laat hieronder uw vraag achter dan zorgen wij er voor dat u binnen 1 werkdag een antwoord krijgt.

* u kunt als Consument niet bij ons bestellen. => Lees hier onze privacy- en cookieverklaring